Typy outsourcingu IT

Artykuł sponsorowany.

Outsourcing IT – co to jest?

Definicja outsourcingu IT jest dość prosta. To praktyki biznesowe, które umożliwiają korzystanie z usług zewnętrznych dostawców, np. zespołu programistów w software housie. Dla branży IT usługi outsourcingowe oznaczają przede wszystkim możliwość: szybszego budowania aplikacji, łatwiejszego zarządzania zespołem, monitorowania systemów oraz rozbudowy produktów z oferty przedsiębiorstwa.

Rodzaje outsourcingu IT – jakie wyróżniamy?

Aktualnie wyróżnia się trzy rodzaje outsourcingu, które obejmują takie zagadnienia, jak team extension, team augmentation oraz IT managed services. Poniżej przedstawiamy przykłady outsourcingu IT oraz najważniejsze zagadnienia związane z konkretnymi typami działań:

  1. Offshoring – w przypadku tego typu outsourcingu IT procesy polegają na oddelegowaniu procesów biznesowych do innego kraju, który jest odległy geograficznie oraz kulturowo. Dzięki temu można realnie zmniejszyć koszty produkcji, np. oprogramowania. Można powiedzieć, że staff augmentation to jedna z najbardziej opłacalnych metod wdrażania usług outsourcingowych w firmie. Pozwala na generowanie niższych kosztów pracy, np. poprzez zatrudnienie osób do pracy w kraju, gdzie koszty pracownicze są o wiele mniejsze. Pewnym minusem takiej formy outsourcingu IT mogą być różnice czasowe, choć doświadczone firmy powinny bez problemu świadczyć swoje usługi mimo sporych różnic stref czasowych. Doskonałym przykładem offshoringu jest podzlecanie czynności związanych z IT przez firmy z USA dla działów z siedzibą w Polsce.
  2. Nearshoring – drugim przykładem outsourcingu usług IT jest nearshoring, czyli metoda podobna do offshoringu, ale obejmująca bliższe otoczenie firmy. Dzięki temu przedsiębiorstwo utrzymuje płynną komunikację, podobną kulturę współpracy oraz zachowanie takich samych zasad etyki pracy. Dużą zaletą takiej formy outsourcingu IT jest bezpieczeństwo danych, które są udostępniane w ramach współpracy. Co więcej, nearshoring daje też znacznie większą kontrolę nad projektem, który jest realizowany przez firmę.
  3. Onshoring – to tzw. homeshoring, który obejmuje zatrudnianie specjalistów w granicach kraju, np. z tego samego miasta lub województwa. Usługi IT managed services pozwalają na zatrudnienie najlepszych i utalentowanych osób ze swojego regionu. To pozwala na znaczne obniżenie kosztów, a w razie potrzeby daje możliwość szybkiego ściągnięcia współpracownika z zewnątrz do firmy. Z założenia managed services w IT to szeroko pojęty model biznesowy, którego celem jest realizowanie i zarządzanie usługami przez wyspecjalizowane firmy korzystające z rozwiązań technologicznych. W odniesieniu do outsourcingu IT są to wyspecjalizowane rozwiązania pozwalające na wielopłaszczyznowe przejęcie działalności klienta lub nawet całego procesu produkcyjnego.

Dlaczego warto korzystać z outsourcingu IT? To warto wiedzieć!

Podstawową kwestią, dla jakiej warto zastanowić się nad wdrożeniem procesów outsourcingu IT w swojej firmie jest fakt, że takie działania przekładają się na przyśpieszenie procesów wdrażania produktów na rynek. Co więcej, outsourcing IT zmniejsza koszty realizacji zadań związanych z budowaniem oprogramowania, a nawet zarządzania zespołem. Decydując się na dowolną formę outsourcingu związaną z zatrudnieniem osób z zewnątrz (team augmentation lub staff augmentation) można:

  • zyskać dostęp do wykwalifikowanych specjalistów
  • stworzyć wysokiej jakości oprogramowanie biznesowe,
  • zaoszczędzić sporo czasu,
  • zredukować koszty działalności firmy,
  • sprawić, że firma będzie skalowalnym biznesem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.